Bel ons op 056/73 30 06
of mail ons sales@g-v.be
Een professionele tankkaart voor elk wagenpark, ook het meest duurzame.
De CAPS Card is dé multibrand kaart die u toegang geeft tot meer dan 2.500 tankstations in de Benelux en Frankrijk en +275.000 laadpunten in Europa.
Of u nu kiest voor traditionele brandstof of voor alternatieven als elektriciteit of aardgas,
CAPS heeft een oplossing voor elk profiel en elk traject.
MSP Mobility Service Provider
Dankzij ons partnership met Allego heeft u als CAPS-klant toegang tot een uitgebreid netwerk
van +5.000 publieke AC- en DC-laadpunten in België en +40.000 laadpunten in Europa.
Laden in het netwerk van Allego, dat is laden buiten het roaming netwerk, en dit aan
een voordeliger tarief zonder roamingkosten.
Preferent
Allego netwerk
Laden zonder roamingkosten
+45.000 laadpunten in Europa
Extern
Roaming netwerk
+275.000 laadpunten in Europa
Home/Office
CPO Service
Voor elke LMS-gecertifieerde laadpaal
Download de APP voor het meest recente overzicht van laadpalen, het dichtsbijzijnde laadpunt en het starten en opvolgen van uw transacties.
Als Charge Point Operator ontzorgen we de fleetmanager en nemen we het administratieve beheer van uw laadinfrastructuur Office & Home over, dit voor elke LMS-gecertifieerde laadpaal. Daarnaast ondersteunen we u ook in de configuratie en exploitatie van uw laadpalen.
“Samen met Extrapower installeerden we op onze locatie te Izegem nieuwe universele laadpalen.
CAPS nam de CPO functie op zich en stond in voor de volledige configuratie & het publiek plaatsen van de laadpalen waardoo,r naast ons eigen personeel, ook onze klanten kunnen laden.
Dankzij de vlotte service van CAPS worden wij volledig ontzorgd en vindt voortaan elke EV-rijder zijn weg naar het Bierkasteel.”
CPO (Charge Point Operator) is een bedrijf die laadpalen plaatst en beheert. Daarnaast kan deze ook de tarieven voor het energieverbruik voor publiek laden bepalen. Bij eventuele problemen om een laadsessie te (de)activeren kan je terecht bij de helpdesk van de CPO.
Wij bij CAPS ontzorgen de fleetmanager en nemen het administratieve beheer van uw laadinfrastructuur Home & Office over. Wij zijn zowel CPO als MSP waardoor wij net dat stapje verder voor u gaan.
Een MSP (Mobility Service Provider) is een bedrijf dat diensten levert zoals laadabonnementen en laadpassen.
Via de MSP kan u met uw laadpas aan publieke laadpalen opladen, maar ook aan uw eigen laadpunt thuis.
Wij zijn zowel CPO als MSP waardoor wij net dat stapje verder voor u gaan.
De Total Cost of Ownership (TCO) voor elektrisch rijden is lager dan die van een auto met verbrandingsmotor. Hiervoor maakt men volgende berekening:
aanschafwaarde of financiering + brandstof + onderhoud + fiscaliteit = TCO. Dit is in principe de basisformule voor de berekening van de TCO.
Echter kan men online nog heel wat alternatieve TCO-formules terugvinden die ook rekening houden met andere parameters, zoals bv. afschrijving van de wagen.
Met deze rekenmethode kan u dus relatief eenvoudig de totale kost van een brandstofwagen vergelijke met die van een elektrische wagen of hybride wagen.
Wanneer u meerdere laadpalen wil plaatsen, dient u er zich van bewust te zijn dat deze een belasting zullen vormen op het elektrische net. Gezien een wagen meestal wordt opgeladen aan een hoog vermogen gedurende meerdere uren, kan er zich een overbelasting voordoen.
Om dit te vermijden bestaat er Dynamic Load Balancing. Hierbij wordt het beschikbare vermogen gelijkmatig verdeeld over alle laadtoestellen waardoor overbelasting van het net kan voorkomen worden. Daarnaast wordt er ook rekening gehouden met andere verbruikers of lokale productie.
Dynamic Load Balancing is een vorm van Smart Charging, ook wel slim opladen genoemd. Met Smart Charging stuur je slim het laadproces aan van 1 of meerdere laadstations. Gezien men vanaf 1 januari 2023 overstapt naar het principe van het capaciteitstarief, kan dit u eveneens extra kosten besparen.
AC-laadpaal (Alternating Current)
Is een traaglader die, afhankelijk van het type, een vermogen heeft van 3,7 tot 22kW. En dit met een laadsnelheid van 15 tot 90 km/u (afhankelijk van de wagen).
Een publieke laadpaal is meestal 11kW.
DC-laadpaal (Direct Current)
Is een snellader die een vermogen heeft vanaf 22kW tot 350kW, met een laadsnelheid van 200 km/u (afhankelijk van de wagen).
Standaard beschikken alle Europese wagens over een T2-aansluiting. Bij sommmige oudere Aziatische wagens kan het nog voorkomen dat deze een T1-aansluiting hebben. Voor deze modellen bestaat er echter een tussenstuk dat opladen aan een T2-paal ook mogelijk maakt.
De omvormer in de auto laat via een connectie in de laadkabel weten aan de laadpaal aan hoeveel watt hij kan worden opgeladen. De controller in het toestel ontvangt dat signaal en ziet erop toe dat het juiste vermogen wordt geleverd.
OPGELET:
Niet iedere elektrische auto is echter geschikt voor DC-laden. Ga om dit zeker te zijn na of de fabrikant aangeeft dat de auto geschikt is voor snelladen.
De kostprijs van een laadbeurt verschilt van de plaats waar u laadt:
Voorbeeld
Kost van de elektriciteit: € 0,55/kWh
Verbruik van de wagen: 20 kWh/100 km
= € 11/100 km
Indien u nog een voordelig vast contract heeft tegen een tarief van bijvoorbeeld € 0,25/kWh, dan kost het u maar € 5/100km. Laadt u voor een deel met zonne-energie op, dan daalt de prijs nog verder.
De meeste elektrische auto’s hebben een batterijcapaciteit tussen de 60-80 kWh.
Om een lege batterij tegen 7,5 kWh op te laden heeft u tussen de 7-10u nodig (afhankelijk van uw elektriciteitsaansluiting).
In de praktijk duurt dit echter langer aangezien u bij de maximale oplaadsnelheid bij een monofasige aansluiting 32 van de 40 ampère gebruikt. Wanneer u hierbovenop ook nog uw huishoudtoestellen aanzet, dan ontstaat er een stroomonderbreking.
Dynamic Load Balancing
= monitoringsysteem dat het verbruik van de woning bekijkt en in functie daarvan de laadpaal aanstuurt. Hierdoor kunnen stroomonderbrekingen voorkomen worden.
Andere oplossingen om niet in te boeten op uw laadsnelheid:
Vanaf 01/01/2023 zal er voor de aanrekening van de netwerkkosten overgestapt worden naar een capaciteitstarief.
Capaciteitstarief
= de vergoeding voor het gebruik van het netwerk wordt hierbij niet alleen berekend op basis van de verbruikte hoeveelheid stroom, maar ook op basis van de pieken in het verbruik
Berekening van de netkosten:
Elke maand zal het kwartier met het hoogste verbruik tellen.
Het laden van een elektrische wagen zal er dus voor zorgen dat u hogere pieken heeft in uw energieverbruik.
Om het piekverbruik te kunnen bepalen is een digitale meter nodig. wie nog een analoge meter heeft, betaalt het minimumbedrag dat overeenkomt met een piekcapaciteit van 2,5kW.
Technologisch gezien is het wel mogelijk om tegen 2,3kW te laden en dus onder het gemiddelde van 2,5kW te blijven. Maar bij het gebruik van andere toestellen in huis zit men daar al meteen boven. Om die hoge pieken te vermijden dient men te zoeken naar een goeie combinatie van dynamic load balancing, zonnepanelen en thuisbatterijen.
Monofasige aansluiting
Driefasige aansluiting
1) Uitbreiding van de zekeringskast met een afzonderlijke aftakking en een apart circuit
2) Nieuwe AREI-keuring (= Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties) na de uitbreiding van de zekeringskast.
Extra veiligheid:
Hierbij worden bij een lekstroom de laadpaal en de verbinding met de wagen uitgeschakeld. Deze optie is iets duurder, maar wel veiliger.
Deze veiligheid is niet verplicht indien de laadpaal uitgerust is met lekstroomdetectie (= hierbij is er louter detectie en wordt de laadsessie stopgezet, maar de lekstroom blijft bestaan)
Goedkope laadpalen
Duurdere laadpaal
Naast de kost van het laadstation moet u ook rekening houden met de kost voor de installatie ervan. Bijvoorbeeld: Voor een installatie waarbij de laadpaal 10 meter van de kast verwijderd is, moet u rekenen op +/- € 1.000 excl. btw.
Zelf installeren is ten zeerste af te raden gezien dergelijke installaties een professionele aanpak vergen.
Vanuit de overheid worden er voor zowel particulieren als ondernemingen premies en belastingvoordelen voorzien. Meer hierover kan u via volgende links lezen:
De Vlaamse Regulator van de elektriciteits- en gasmarkt (VREG) heeft in juni 2021 een nieuwe meldingsplicht voor laadpunten voor elektrische wagens ingevoerd.
Die verplicht eigenaars van laadpalen om hun oplaadpunt(en) aan te geven bij hun netwerkbeheerder (Fluvius, Ores, Resa, ...).
Alle laadpunten die u aansluit op het laagspanningsnet met een laadvermogen ≥ 5 kVA moet u aanmelden bij uw netwerkbeheerder. Deze verplichting geldt voor zowel publieke als private laadpalen en is in zowel Vlaanderen als in Wallonië van kracht. Wie dit niet doet, riskeert een boete.
Deze wet werd ingevoerd omdat het voor de netwerkbeheerders essentieel is om te kunnen anticiperen op toekomstige energiebehoeften. Als de palen en hun kenmerken gekend zijn, kunnen beheerders beter anticiperen op pieken en zo verstoringen voorkomen. Zodoende kunnen ze gerichte aanpassingen uitvoeren aan het elektriciteitsdistributienet.
De boetes zijn nog niet effectief, aangezien er een gedoogperiode is tot 31 december 2023.
Uw laadpaal aanmelden kan o.a. via de websites van de volgende beheerders:
Indien er op de website van uw beheerder geen online formulier ter beschikking is kan u hen via het contactformulier op de hoogte stellen of per e-mail.
De professionele Multibrand tankkaart, de “CAPS Fuelcard” is de tweede grote pijler van de groep. Dankzij de samenwerking met partnernetwerken kan de groep haar klanten een netwerk van meer dan 2500 tankstations in de Benelux en Frankrijk aanbieden.
© G&V Servicestations NV - BE 0461.054.460 - Privacy Policy - Cookies
Caps maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren. Door op accepteren te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies.