Logo
LBlauw
ChatbubbleInside

Bel ons op  056/73 30 06

of mail ons sales@g-v.be

Een professionele tankkaart voor elk wagenpark, ook het meest duurzame.

De CAPS Card is dé multibrand kaart die u toegang geeft tot meer dan 2.500 tankstations in de Benelux en Frankrijk en +275.000 laadpunten in Europa.
Of u nu kiest voor traditionele brandstof of voor alternatieven als elektriciteit of aardgas, 
CAPS heeft een oplossing voor elk profiel en elk traject.

Free_Credit_Card_Mockup_5

MSP Mobility Service Provider

Dankzij ons partnership met Allego heeft u als CAPS-klant toegang tot een uitgebreid netwerk

van +5.000 publieke AC- en DC-laadpunten in België en +40.000 laadpunten in Europa.

Laden in het netwerk van Allego, dat is laden buiten het roaming netwerk, en dit aan

een voordeliger tarief zonder roamingkosten.

Allego

Preferent 
Allego netwerk

Laden zonder roamingkosten
+45.000 laadpunten in Europa

Extern Netwerk

Extern 
Roaming netwerk

+275.000 laadpunten in Europa

CPOService

Home/Office
CPO Service

Voor elke LMS-gecertifieerde laadpaal

Download the app

Download de APP voor het meest recente overzicht van laadpalen, het dichtsbijzijnde laadpunt en het starten en opvolgen van uw transacties.

DownloadApp
QRCode

“Met deze app kun je heel gemakkelijk zoeken naar laadpalen in jouw buurt.”

Myke Arentsen

CPO Charge Point Operator

Als Charge Point Operator ontzorgen we de fleetmanager en nemen we het administratieve beheer van uw laadinfrastructuur Office & Home over, dit voor elke LMS-gecertifieerde laadpaal. Daarnaast ondersteunen we u ook in de configuratie en exploitatie van uw laadpalen.

  • Laadpalen publiek, semi-publiek of privé stellen
  • We koppelen de door u gekozen tarieven (multipricing)
  • Terugbetaling van derdentransacties en medewerkers thuis
    (CREG of volgens afspraak Car Policy)
  • Firstline helpdeksfunctie i.s.m. e-mobility provider LMS
  • Slechts één aanspreekpunt voor al uw vragen of problemen
  • Toegang tot uw eigen platform: een duidelijk overzicht van de 
    laadbeurten, laadpalen, kaarten, medewerkers en uitbetalingen
  • CAPS-kaarten kunnen worden gewhitelist op uw laadpalen, 
    zodoende dat deze als nul transacties kunnen worden afgerekend

“Samen met Extrapower installeerden we op onze locatie te Izegem nieuwe universele laadpalen.

 

CAPS nam de CPO functie op zich en stond in voor de volledige configuratie & het publiek plaatsen van de laadpalen waardoo,r naast ons eigen personeel, ook onze klanten kunnen laden.

 

Dankzij de vlotte service van CAPS worden wij volledig ontzorgd en vindt voortaan elke EV-rijder zijn weg naar het Bierkasteel.”

Sam Dedeyne - Brouwerij Vanhonsebrouck

Oplossing op maat

Klaar om de switch te maken?
Ons team staat voor je klaar. 

FAQ

Wat is een CPO?

CPO (Charge Point Operator) is een bedrijf die laadpalen plaatst en beheert.  Daarnaast kan deze ook de tarieven voor het energieverbruik voor publiek laden bepalen. Bij eventuele problemen om een laadsessie te (de)activeren kan je terecht bij de helpdesk van de CPO.

 

Wij bij CAPS ontzorgen de fleetmanager en nemen het administratieve beheer van uw laadinfrastructuur Home & Office over. Wij zijn zowel CPO als MSP waardoor wij net dat stapje verder voor u gaan.

Wat is een MSP?

Een MSP (Mobility Service Provider) is een bedrijf dat diensten levert zoals laadabonnementen en laadpassen.

 

Via de MSP kan u met uw laadpas aan publieke laadpalen opladen, maar ook aan uw eigen laadpunt thuis.

 

Wij zijn zowel CPO als MSP waardoor wij net dat stapje verder voor u gaan.

Wat is TCO?

De Total Cost of Ownership (TCO) voor elektrisch rijden is lager dan die van een auto met verbrandingsmotor. Hiervoor maakt men volgende berekening:

aanschafwaarde of financiering + brandstof + onderhoud + fiscaliteit = TCO. Dit is in principe de basisformule voor de berekening van de TCO.

 

Echter kan men online nog heel wat alternatieve TCO-formules terugvinden die ook rekening houden met andere parameters, zoals bv. afschrijving van de wagen.

 

Met deze rekenmethode kan u dus relatief eenvoudig de totale kost van een brandstofwagen vergelijke met die van een elektrische wagen of hybride wagen.

Wat is Dynamic Load Balancing en Smart Charging?

Wanneer u meerdere laadpalen wil plaatsen, dient u er zich van bewust te zijn dat deze een belasting zullen vormen op het elektrische net. Gezien een wagen meestal wordt opgeladen aan een hoog vermogen gedurende meerdere uren, kan er zich een overbelasting voordoen.

 

Om dit te vermijden bestaat er Dynamic Load Balancing. Hierbij wordt het beschikbare vermogen gelijkmatig verdeeld over alle laadtoestellen waardoor overbelasting van het net kan voorkomen worden. Daarnaast wordt er ook rekening gehouden met andere verbruikers of lokale productie.

 

Dynamic Load Balancing is een vorm van Smart Charging, ook wel slim opladen genoemd. Met Smart Charging stuur je slim het laadproces aan van 1 of meerdere laadstations. Gezien men vanaf 1 januari 2023 overstapt naar het principe van het capaciteitstarief, kan dit u eveneens extra kosten besparen.

Wat is het verschil tussen een AC-laadpaal en een DC-laadpaal?

AC-laadpaal (Alternating Current)

Is een traaglader die, afhankelijk van het type, een vermogen heeft van 3,7 tot 22kW. En dit met een laadsnelheid van 15 tot 90 km/u (afhankelijk van de wagen).

 

Een publieke laadpaal is meestal 11kW.

 

 

DC-laadpaal (Direct Current)

Is een snellader die een vermogen heeft vanaf 22kW tot 350kW, met een laadsnelheid van 200 km/u (afhankelijk van de wagen).

Zijn alle laadpalen bruikbaar met elke elektrische wagen?

Standaard beschikken alle Europese wagens over een T2-aansluiting. Bij sommmige oudere Aziatische wagens kan het nog voorkomen dat deze een T1-aansluiting hebben. Voor deze modellen bestaat er echter een tussenstuk dat opladen aan een T2-paal ook mogelijk maakt.

 

De omvormer in de auto laat via een connectie in de laadkabel weten aan de laadpaal aan hoeveel watt hij kan worden opgeladen. De controller in het toestel ontvangt dat signaal en ziet erop toe dat het juiste vermogen wordt geleverd.

 

OPGELET:

Niet iedere elektrische auto is echter geschikt voor DC-laden. Ga om dit zeker te zijn na of de fabrikant aangeeft dat de auto geschikt is voor snelladen.

Hoeveel kost een laadbeurt?

De kostprijs van een laadbeurt verschilt van de plaats waar u laadt:

 

  • Als u thuis laadt, dan hangt dit af van uw elektriciteitstarief.

Voorbeeld

Kost van de elektriciteit: € 0,55/kWh

Verbruik van de wagen: 20 kWh/100 km

= € 11/100 km

 

Indien u nog een voordelig vast contract heeft tegen een tarief van bijvoorbeeld € 0,25/kWh, dan kost het u maar € 5/100km. Laadt u voor een deel met zonne-energie op, dan daalt de prijs nog verder.

 

  • Laadt u aan een laadpaal? Dan zal dat duurder uitvallen dan thuis. De prijzen variëren en worden bepaald door het basistarief aan de gebruikte laadpaal, de kaart waarmee geladen wordt en de aard van uw abonnement.

 

  • Laadt u aan een snellaadpunt? Dan kost dat meer dan thuis en dan aan een laadpaal. Dit omwille van het feit dat snellaadpunten een grotere investering zijn en meer onderhoud vragen. Het voordeel van een snellaadpunt is dat uw auto sneller geladen is.

Hoe snel kan ik mijn wagen thuis opladen?

De meeste elektrische auto’s hebben een batterijcapaciteit tussen de 60-80 kWh.

 

Om een lege batterij tegen 7,5 kWh op te laden heeft u tussen de 7-10u nodig (afhankelijk van uw elektriciteitsaansluiting).

 

In de praktijk duurt dit echter langer aangezien u bij de maximale oplaadsnelheid bij een monofasige aansluiting 32 van de 40 ampère gebruikt. Wanneer u hierbovenop ook nog uw huishoudtoestellen aanzet, dan ontstaat er een stroomonderbreking.

 

 

Dynamic Load Balancing

= monitoringsysteem dat het verbruik van de woning bekijkt en in functie daarvan de laadpaal aanstuurt. Hierdoor kunnen stroomonderbrekingen voorkomen worden.

 

Andere oplossingen om niet in te boeten op uw laadsnelheid:

  • Verzwaring aanvragen bij uw netwerkbeheerder van uw elektriciteitsaansluiting (MAAR vrij kostelijk)
     
  • Zonnepanelen overwegen (zonne-energie komt bovenop het vermogen van het net)
     
  •  Thuisbatterij (MAAR kan vaak niet genoeg vermogen in 1 keer afleveren om pieken op te vangen)

Hoe beïnvloedt een laadpaal het piekverbruik?

Vanaf 01/01/2023 zal er voor de aanrekening van de netwerkkosten overgestapt worden naar een capaciteitstarief.

 

Capaciteitstarief

= de vergoeding voor het gebruik van het netwerk wordt hierbij niet alleen berekend op basis van de verbruikte hoeveelheid stroom, maar ook op basis van de pieken in het verbruik

 

Berekening van de netkosten:

  • 80% zal bepaald worden door de netcapaciteit die gebruikt wordt op piekmomenten
  • 20% zal het effectieve verbruik zijn

Elke maand zal het kwartier met het hoogste verbruik tellen.

 

Het laden van een elektrische wagen zal er dus voor zorgen dat u hogere pieken heeft in uw energieverbruik.

Om het piekverbruik te kunnen bepalen is een digitale meter nodig. wie nog een analoge meter heeft, betaalt het minimumbedrag dat overeenkomt met een piekcapaciteit van 2,5kW.

 

Technologisch gezien is het wel mogelijk om tegen 2,3kW te laden en dus onder het gemiddelde van 2,5kW te blijven. Maar bij het gebruik van andere toestellen in huis zit men daar al meteen boven. Om die hoge pieken te vermijden dient men te zoeken naar een goeie combinatie van dynamic load balancing, zonnepanelen en thuisbatterijen.

Welk verschil maakt de elektriciteitsaansluiting in een privéwoning?

Monofasige aansluiting

  • Max. vermogen: 40 ampère
  • Max. laadsnelheid: 7,5 kWh Vereist 32 ampère van de 40 ampère

 

Driefasige aansluiting

  • Max. vermogen: 25 ampère
  • Max. laadsnelheid: 11 kWh Vereist 16 ampère van de 25 ampère

Moeten er grote ingrepen in de zekeringskast van de werknemer gebeuren?

1) Uitbreiding van de zekeringskast met een afzonderlijke aftakking en een apart circuit

 

2) Nieuwe AREI-keuring (= Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties) na de uitbreiding van de zekeringskast.

 

 

Extra veiligheid:

  • Type B-lekstroomschakelaar plaatsen

Hierbij worden bij een lekstroom de laadpaal en de verbinding met de wagen uitgeschakeld. Deze optie is iets duurder, maar wel veiliger.

 

Deze veiligheid is niet verplicht indien de laadpaal uitgerust is met lekstroomdetectie (= hierbij is er louter detectie en wordt de laadsessie stopgezet, maar de lekstroom blijft bestaan)

Hoeveel kost een laadpaal?

Goedkope laadpalen

  • Vanaf € 800
  • Worden gemaakt met printplaten waardoor ze moeilijk te herstellen zijn bij een technisch mankement
  • Aantal oplaadbeurten: 30.000 – 40.000

 

Duurdere laadpaal

  • Vanaf € 1.300 à € 1.500
  • Gebouwd met industriële componenten die vervangen kunnen worden
  • Aantal oplaadbeurten: tot 7 miljoen

Naast de kost van het laadstation moet u ook rekening houden met de kost voor de installatie ervan. Bijvoorbeeld: Voor een installatie waarbij de laadpaal 10 meter van de kast verwijderd is, moet u rekenen op +/- € 1.000 excl. btw.

 

Zelf installeren is ten zeerste af te raden gezien dergelijke installaties een professionele aanpak vergen.

FAQ

Met CAPS in je broekzak heb je toegang tot…

2.524

Tankstations

+275.000

Laadpunten

142

CNG stations

53

LNG stations

Veel meer dan een tankkaart

Icon1
Persoonlijke korting
icon2
Uitgebreid Netwerk
icon3
Beheer en opvolging
Icon4
Alles onder controle
icon5
Prepaid kaart
icon6
Toll settlement BE